сряда, 4 юни 2014 г.

Поларена блуза RAPTOR

Дойде ред на страниците на блога "Екипировка и оръжие" да представя една наглед не толкова забележима част от ловната си екипировка - поларената блуза на българската фирма за ловни облекла RAPTOR. Причината да си я закупя беше, че честно казано въпреки всички предимства на вълнените блузи, които носех под камуфлажа, с който ходя на лов същите бяха доста обемни и честно казано ми причиняваха значителен дискомфорт, когато например ги обличах върху тениска, защото си бодат. И така на едно от ловните изложения в Пловдив се сдобих с поларът, който ще представя днес. Пак ще призная, че към тогавашния момент грам не съм се интересувал от качествата на тази материя, просто си търсех нещо по-тънко за носене в студа.

Ще направя кратко лирично отклонение за полара, или поне за това, което ние в България наричаме полар. Най-общо у нас полар казваме на всеки плат с власинки, който чисто теоретично следва да притежава следните качеста - да съхне бързо, да съхранява топлината, да отвежда навън изпотяването. Дали човек носи оригинален или един от многото аналози произвеждани в различни части на света като подряжание на оригиналния продукт никой не може да каже. Идеята на полара е да се използва като втори слой термоизолация на тялото при студено време или като горен слой при по-топло. Тоест това не е долна дреха или горен слой, както се използва от много ловци, а просто термоизолация под защитаващото от вятър и влага яке. Добре е да се знае, че поларът не спира вятъра и не е водоустойчив. Неговите предимства са влагоотведането на парите от потта, и запазването на телесната топлина.

И така да се върна на конкретният модел на фирмата RAPTOR. Още след първите носения забелязах нещо странно, което в началото не успявах да си обясня, а именно, че подплатата на камуфлажа е влажна на гърба, а аз съм сух. Това по-късно си го обясних, със свойството на полара да отвежда парата от изпотяването посредством влакънцата навън. Тук ще вметна, че и полара си има някакъв капацитет на отвеждане и ако станете вир вода, при някаква по-тежка работа или преход ще му трябва време да я отведе навън, но пък позитивното е, че поне същата тази пот, която е по тялото не изстива бързо и не охлажда тялото.  Конкретният модел поларена блуза обикновено нося върху тениска, а в студено време около - 10 градуса нося отгоре и една тънка вълнена блуза и ми е достатъчно поне доколкото съм непрекъснато в движение. Макар и не особено дебел като плат смятам, че при активни дейности въпросният полар е напълно достатъчен за условията, при които се практикува лов в нашата страна. Аз лично съм поне през половината от времето викач и предвид гадните терени, на които по принцип се придвижвам, дори и при най-големият студ задължително се изпотявам. За това и е важно поне долната дреха да отвежда потта от тялото. В тази връзка често ме питат защо не си взема дрехи от Gore-tex? Ами просто защото не виждам смисъл да скъсам дрехи за една камара пари по дребаците.

Относно кройката - висока яка, чувствам го свободен, ластици на ръкавите, които не се запретват при обличане. Ластик с регулировка на кръста позволяващ стягането на долната част. На гърдите има джоб, в който обикновено нося ловния си билет. Като цяло за някъде около 4 години откакто го нося не съм имал проблеми със здравината му, не се разшивал и чат-пат се е срещал с драките, което не му се е отразило особено на външния вид. Сравнително дългия цип на врата позволява, ако все пак в по-топло време се прегрее да се постигне някаква вентилация. В по-топло време напролет и наесен може да се носи и като връхна дреха като тогава съм забелязал, че отвеждането на влагата е много по-ефективно.

ЗАКЛЮЧЕНИЕ: Смятам, че за парите си - някъде около 50 лева по спомен поларената блуза на RAPTOR си е чудесен избор за втори слой, при по-активни занимания сред природата - лов или преходи. Предвид малкия си обем сгънат има място дори в раницата на всеки сървайвърист, като допълнително средство за запазване на телесната температура. Аз лично съм доволен от материята полар, така че същата и да в бъдеще ще има място сред екипировката ми.

Няма коментари:

Публикуване на коментар