неделя, 27 април 2014 г.

Швейцарските ножове Victorinox

Дълго време в българските форуми за ножове аз бях един от най-твърдите привърженици на тезата, че швейцарските ножове - Victorinox и Wenger са едни от най-безполезните творения, които обаче необяснимо поне за мен се ползват с доста голяма популярност по белия свят. И тъй основно като подаръци, се оказах собственик на 4 броя от горепосочените швейцарски ножове. В днешното изложение реших да се опитам теоретично да определя доколко са приложими в ситуация на оцеляване, след като няколко години нося и използвам такива. Всъщност определението "ножове" за творенията на швейцарската  инженерна мисъл е в голямата си степен неточно. Според мен, а и според много други хора, определението мултифункционални инструменти в много по-точна степен отразява същността на този вид сечива. И не за друго, ами просто защото ножът в тях е само един от няколкото инструмента в комплектите.

И така, да се върнем към темата, полезна вещ ли са така наречените швейцарски ножове в ситуация, в която подготвящият се индивид следва да се грижи за физическото си оцеляване? Истината е, че откакто нося такъв нож, функцията рязане съм използвал 2-3 пъти за период около 4 години. Просто защото винаги през това време в мен е имало друг нож, който да я изпълнява. Много по-често в употреба са влизали останалите инструменти от комплекта, като субективно честотата на ползване на другите функции бих подредил във възходящ така - трион, пила, клещи, пинсети, плоска отвертка, ножица, кръстата отвертка. Да, точно така - кръстатата отвертка и ножичката са най-използваните инструменти поне при мен. След като е налице нож, с който не се реже, тогава има ли смисъл изобщо такъв инструмент да се купува и носи, или да се постави в комплекта за оцеляване? Ами всъщност има, но при спазването на някои условия. По-надолу ще се опитам да дам едни общи и правилни поне според мен насоки за това на база какви принципи следва да почива изборът на швейцарски нож за подготвящият се човек.

Ако придобивате швейцарски нож Victorinox и Wenger даже не си и помисляйте за по-малките, леки и бедни откъм функционалности версии. Това за мен е правило № 1 при избора на швейцарец. Също така за предпочитане е да се сдобиете с модел, който е със заключване на острието. Аз лично бих посъветвал хората, които са решили да имат подобен мултифункционален инструмент, да се насочат към серията с 11 сантиметровите дръжки. На първо място те са много по-удобни в мъжките ръце, на второ инструментите в тях са с вършеща работа дължина. Както споменах вече по-горе, за предпочитане са моделите, имащи всички основни функции, каквито са моделите Victorinox Work Champ и Hercules. Макар и едни от най-скъпите, те са най-работещите и способни да решат широк кръг задачи модели. Закупуването на малките ножчета с едно острие, тирбушон, отвертка и отварачка за консерви + някоя друга не особено полезна функция като развързвач на възли и уред за чистене на копита, поне за мен е абсолютно безсмислено и неоправдано. Така стои въпросът с швейцарските ножчета. За себе си съм се убедил в качеството, функционалността и пригодността им да изпълняват множество задачи, и макар че аз лично спокойно бих се справил и без тях, все пак бих предпочел да знам, че когато нещата се объркат, в джоба или раницата ми е моят Victorinox Work Champ. :)
 

Няма коментари:

Публикуване на коментар