неделя, 23 март 2014 г.

SOG AUTO CLIP - ревю

По причина, че ножът е на приятел, имах съмнителното щастие да се запозная отблизо с него и съответно да преценя за себе си предимствата и недостатъците му. Та това е и героят на днешния обзор - SOG Auto Clip. На пръв поглед ми направи добро впечатление, но колкото по-внимателно го разглеждах, толкова по не ми харесваше. За хората, които четат блога ми, само ще вметна, че аз съм разглезен от скъпи и качествени ножове с всевъзможни хай-тек стомани и имам определени очаквания от остриетата, но това е друга тема.

Първото голямо разочарование беше стоманата на острието - 420, която държа да подчертая аз
изключително харесвам в изпълнение на фирмата BUCK KNIVES. Трябваше да се понапъна да го наточа, но буквално цялото ми самочувствие на човек с приличен опит в точенето и точилки за една камара пари беше сринато на нула, защото въпросното острие категорично отказваше да формира какъвто и да е режещ ръб. И понеже не се отказах, го пратих на професионалист в точенето, който се справи една идея по-добре от мен, но все пак много далеч от това, което трябваше да бъде. За целта беше конвексирал острието, и като ми го даваше сподели, че по-безобразна стомана не е виждал дори на китайски нож от пазара за 2 лева. Съмненията и на двама ни бяха за калпава закалка. Потвърдиха се на страницата на SOG knives, където за въпросният модел е указана твърдост от 51-53 HRC, което е безобразно малко по всякакви критерии. За стоманата толкова - пълна отврат. Самото острие въпреки това е симпатично съразмерно с ръкохватката и с едно интересно решение на пина за отваряне, а именно, че положението му може да бъде местено, в зависимост от дължината на отварящия палец на собственикът му, като единия пин е с отвор за обикновена плоска отвертка.

Ръкохватката откровено ми хареса, защото е удобна и в двете положения на хват, с нормална дължина,  и недразнеща накатка. Изработена е от някакъв стъклонапълнен найлон и, въпреки липсата на метални линери, е доста твърда конструкция. По този начин ръкохватката е чувствително олекотена, но аз имам вяра единствено на конструкциите с метални линери от вътрешната страна. Друго, което не ми харесва, е липсата на възможност ръкохватката да се разглобява, предвид това, че щифта на заключването е занитен. Не че е напълно невъзможно, но не е толкова лесно като при други ножове. Клипсът е може би това,
което си заслужава малко повече внимание още повече, че такова е и името на модела - SOG Auto Clip. Както се вижда на снимката той се отваря и защипва не както е при други модели ножове, от собствените пластични свойства на материала, а благодарение на пружина в ръкохватката. Иначе държи достатъчно здраво, но ножът си стърчи около 2 сантиметра от джоба, на който е закачен. Като недостатък ще посоча, че е еднопосочен, без възможност да се сменят позициите му, и изцяло ориентиран към хората, ползващи своята дясна ръка преимуществено. 

Относно заключването мога да кажа, че не съм фен на беклока, с изключение на този на ножовете на американската фирма Cold Steel. В случая комбинацията от липса на метални линери и беклок с не особено дълбок изрез си е явен знак, че на ножа не може да се разчита за
по-сериозно напъване. Но и в интерес на истината не това е функцията на SOG Auto Clip. Съдейки по всичките му характеристики, олекотена конструкция, нисък клас стомана, не особено голямо внимание към детайла, това е нож от категорията джентълменски, с основно  предназначение рязане на кончета от дамски сутиени. Дали става за нещо повече от това - ами аз лично не бих го избрал нито за ежедневно ползване предвид калпавата стомана, нито за самоотбрана предвид съмнителната конструкция, нито за спътник сред природата по двете гореизложени причини.

Все пак не всичко е загубено. Ако собственикът му реши да замени острието с някое изработено от български майстор от прахова стомана, като например достатъчно популярната и достъпна по нашите географски ширини RWL 34, би се получил приличен нож за ежедневно носене в градски условия, без да се използва за по-хард приложения. Ниското тегло и
удобството на ръкохватката определено са плюс в тази насока, но скапаната стомана е това, което му пречи да се нареди дори до китайските произведения на четирикратно по-ниска цена. А предвид цената, на която се продава в България - 45-48 лева, се явява в един клас с китайски марки ножове като GANZO, които за мен като качество го превъзхождат по всеки един показател. 

Дали го препоръчвам SOG Auto Clip на някой, който си търси сериозен нож! В никакъв случай! Спестете си парите и си купете пак нещо китайско, но от друга марка.

Няма коментари:

Публикуване на коментар